fredag 23 augusti 2024

struligt.....

 ....kom hem strax efter kl. 07.30 efter min fem kilometers promenad. 

Går ner i källaren och hämtar upp stora syltgrytan och ett kålhuvud. 



För idag skulle det lagas kålpudding. Fyller grytan med vatten och sätter på spisen. Börjar att dela och hacka kålen - som ska förvällas. 

Men spisen vill inte kännas vid grytan. Suck, suck, suck det här med induktionshäll.  Trodde att mina två stora syltgrytor skulle funka på spisen då de är i rostfritt. Men det visar ju sig att botten på grytan inte är i rostfritt. Så det blev till att förvälla kålen i omgångar i en mindre kastrull. Så fort Ikea får in de stora grytorna i lager igen så ska jag köpa mig en som spisen vill samarbeta med. 

Men det blev ju kålpudding i alla fall. 




8 kommentarer:

  1. Så förargligt 😬 skönt det löste sig 👍 kålpudding och kåldolmar är det länge sedan jag åt…
    Ha en fortsatt fin fredag kram åsa

    SvaraRadera
  2. Det var ju inte så värst roligt! Men tur att du hade fler grytor på lagret så att du kunde förvälla kålhuvudet.
    Å kålpudding - mums!!! Har aldrig lagat den själv (inte helt otippat), men köper den alltid när min lokala ICA har lagat den i sitt eget kök.
    Smaklig spis som man säger:-)

    SvaraRadera
  3. Många äro de kålpuddingar som jag har lagat till under årens lopp. Mums! Men det är lite jobb med det hela, dock lättlagat och väldigt gott.
    Synd att grytan strulade!

    SvaraRadera
  4. Skönt att det blev kålpudding till slut! ;-)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. En nackdel med sådana spisar helt klart, men det fungerade ju till sist iallafall, toppen.
    Kålpudding borde de haft vid sista måltiden för 2000 år sedan med lärjungarna där, så gott är det ju.

    Ha nu en fin kväll.

    SvaraRadera
  6. Ja, det där känns igen. Så förargligt det är när kastrull, gryta och spis inte är samspelta. Kålpudding, jaa..nu måste jag nog få till en sådan jag också. Det är ju så gott!
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  7. Struligt ... men resultatet blev säkert bra 🙂
    Ha en fin lördag!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Fick samma upplevelse på våra uteplattor som vi köpte i våras. En av mina favoritkastruller funkar inte där, men funkar ju på gasolplattorna inne och på grillen, så den lever kvar. Förstår det blir ett nytt inköp för dig, hoppas det inte dröjer för länge innan den är i lager igen. Kålpudding är gott! Ha en fin lördag! Kram

    SvaraRadera