lördag 31 augusti 2024

hoppa på tåget # natthimmel med fenomen

Sista lördagen i augusti och vi ska blicka uppåt mot natthimmeln.

Det har varit gott om norrsken och supermåne den här månaden - men jag har inte sett varken det ena eller det andra. Så idag lånar jag bilder från min kompis dotter. De är inte tagna i år utan i november förra året i Småland - himla tur att jag sparat ner dem i telefonen.  




Det är Åke som håller i Hoppa på tåget. 

Följ länken så hittar du fler resenärer och välkommen att kliva ombord på tåget du också!


Kommande platser att besöka är: 

7 september: Bok: Ställ dig framför din bokhylla, blunda och peka på en bok, dra ut den och berätta vad det fjärde stycket börjar med. Det mest kreativa svaret kommer att belönas. (Trisslotter finns att vinna)

 

14 september: Fredagen den 13 onde (HUA)

21 september: Ljudlöst

28 september: Humla

 

5 oktober: Spår

12 oktober: Garage

19 oktober: Höstens nyanser                                                                              

26 oktober: Grill minne 2024

2 november: Vilt djur

9 november: President

16 november: Tändsticka

23 november: Marilyn Monroe

30 november: Ljus

7 december: Julbak

14 december: Lucia

21 december: Julbock

28 december: Tomte






10 kommentarer:

  1. Ja, det är nog en himla tur att du har sparat ner dem i din telefon! Vilka nattfenomen! Vackra, vackra.
    Ha en fin lördag med dina pälsklingar!

    SvaraRadera
  2. Har ju missat alla norrsken som varit aktuella här, måste skärpa mig på det området. ;)
    Fina bilder din kompis dotter tagit där, toppen.
    Ha det bäst nu.

    SvaraRadera
  3. Härligt att du fått bilder från din kompis dotter för att använda till dagens Tema! =)
    Bra kämpat! =)

    Men för att göra fler uppmärksamma så blir det starkare för vart år som går nu.. Toppen enligt NOAA skall det ske runt 2027/2028 så det är bara att hålla koll! =)

    Önskar dig en fin lördag! =)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag missade också supermånen. Måste erkänna att det kändes snopet.
    Fina bilder du hade kvar i mobilen. / tantmammamatte

    SvaraRadera
  5. Jag har inga sådana foton heller, fastän man kunde fota fenomenet även här för några veckor sedan....men vem vill gå upp mittinatten?!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Vilka vackra norrskensbilder. Jag har aldrig sett norrsken, men det ser verkligen spektakulärt ut.
    Ha en fin helg!
    /Ingrid

    SvaraRadera
  7. Fenomen tolkas lite olika 😅
    Fina bilder på norrsken Du bjuder på 🤩
    /åsa

    SvaraRadera
  8. Bra med kompisar och deras döttrar som man kan låna bilder ifrån.
    Precis som du har jag heller inte sett norrsken som ju är såååååå vacker. Och bilderna som du lägger upp är underbara.
    Bra jobbat!

    SvaraRadera
  9. Men vart tog jag vägen? En klantskalle som förmodligen inte tryckte på publicera såklart ;) Vackert inslag! tack för länken. Snygg publicering.

    SvaraRadera
  10. Norrsken är fantastiskt vackert! Har sett det en gång i livet, som tonåring när jag bodde i Hofors. Jag och min kompis blev livrädda för de gröna gubbarna som hoppade på himlen, vi sprang hem till hennes mamma som blev lyrisk när vi vi visade henne himlen!

    SvaraRadera