lördag 3 augusti 2024

hoppa på tåget # veteranbil

Vår bästa lokförare vill idag att vi åker minst 30 år tillbaka i tiden och visar upp en veteranbil.  För det finns vissa regler för att en bil ska få klassas som veteranbil. En veteranbil är en personbil i originalskick (för privat hobbybruk) som ska ha en ålder på minst 30 år. 

Jag har funderat fram och tillbaka på vad jag ska visa upp. Men nu har jag bestämt mig för att visa upp en Elefantunge dvs en Austin A30 (Nog för att det finns gott om gamla bilar som är långt över 30 år i familjen, men de är inte i originalskick. Så vilken tur att vi hade Tysklandsbesök nu under sommaren - det betydde flera utflykter för att visa upp våra smultronställen och då blev det också ett stopp här på motormuseet)

En sådan här Elefantunge ägde min farfar, då min pappa var liten. Den första de köpte var av årsmodell 1959 sedan bytte de upp sig till årsmodell 1961 -om pappa nu minns rätt. Den här som jag såg på Motala motormuseum är av årsmodell 1956.  Så liten och söt. Den har även  kvar sin registreringsskylt i originalutförande- den som talar om i vilket län den hör hemma. E som i Östergötland. (Mellan åren 1907-1973 användes dessa skyltar)

Inte det största bagageutrymmet, men på 60- talet verkade det funka bra. 



Någonstans på Öland tror jag att det här renoveringsobjekt står,
själv skulle jag kunna tänka mig att ha den som prydnad i trädgården. 


Har du vägarna förbi Motala så gör gärna ett stopp och besök muséet, där finns inte bara bilar utan en massa annat också.  

Det är Åke som håller i Hoppa på tåget. 

Följ länken så hittar du fler resenärer och välkommen att kliva ombord på tåget du också!


Kommande platser att besöka är: 

v.32 Ett annorlunda konstverk - inte en tavla

v.33 Kapell
v.34 Tårta - med vilka har fyllt år i veckan?  (med rätt motivering har du chansen att vinna en trisslott)
v.35 Natthimmel, fenomen








10 kommentarer:

  1. Viken fantastisk bilmodell du visar upp. Och en trevlig story om din farfar :) Du kan det här med veteranbilar har jag förstått. Trevligt att du var med ombord ett himla fint bidrag och tack för länken. Och du: jag har Motala Motormuseum på min Bucketlista ;)

    SvaraRadera
  2. Motala Motormuseum känner jag till men bara på håll så tack för att visar lite av interiör och utsida. Austin, så fin, så fin och sådana körde de i Mariehamn på den tiden det begav sig. Elefantunge passar så bra på bilen..gula filten och gula navkapseln i bagageutrymmet är en fin detalj. Ja, jag kunde också ha en veteran som behöver restaureras i min trädgård om jag hade en sån. På terrassen, nej.
    Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
  3. Härligt och fin bil du visar upp, även jag har en Austin med idag, men även en till bil :)

    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Bra skyltat eller vad jag ska säga 😅 så läcker bil Du visar upp 🤩
    /åsa

    SvaraRadera
  5. "Elefantungen" hahaha, måste jag ha missat..... häftig bil å roligt namn! Även vi hade E på våra skyltar, synd man tog bort det :(
    Tack för tipset då vet man nåt mer man kan kika på framöver när man har vägarna förbi Motala.
    Spännande med besök från Tyskland, är det vänner eller släktingar?
    Ha en skön lördag!

    SvaraRadera
  6. Visste inte att den Austin kallades för "elefantungen". Aldrig hört talas om förut, men visst var bilen söt. Åsa D visar ju också upp en Austin fast en A90, och den ser inte ut som en elefantunge. Men det gör din, helt klart;-)
    Kul med din informativa text också:-)
    Bra jobbat:-)

    SvaraRadera
  7. Du fixade temat galant, och jag fick lära mej en hel del om Austin! Så söt den är!

    SvaraRadera
  8. En cool bil din farfar hade, att de kallades för elefantungar visste inte heller jag, kul.
    Stort tack för detta blogginlägg, jag gillar gamla bilar. :)

    Ha det bäst.

    SvaraRadera
  9. Elefantunge har jag aldrig hört talas om förut, men den ser ju fin ut. I alla fall det första exemplaret.
    De är ju jättefin!
    Ha en fin söndag!
    /Ingrid

    SvaraRadera
  10. Hej, nu vill jag gärna att du förklarar varför bilen kallas för elefantunge??? Jag hittar inga bra associationer! Men du hade annars en himla tur med att få besök som gärna ville se gamla bilar på museum!

    SvaraRadera