tisdag 27 augusti 2024

tisdag med Trassel #4

 


Hurra, Matte har köpt mer av min favoritmat!

Bästa jobbarkompisen =) 
Har jag tur så får jag lite massage på ryggen samtidigt som jag sitter vid datorn. 

Jag har fått frågan varför han heter Trassel.

När vi hämtade honom så hade han inget namn. 
När vi satte oss i bilen för att åka hem så frågade maken vad han skulle heta. Jag svarade Findus eller Sudden. Men det fick jag inget gehör för. 

Vi kom överens om att vi väntar lite och ser vad det är för en liten filur vi hämtat. Jag hann väl köra knappt 5km förrän maken som sitter i baksätet tillsammans med den bältade transportburen säger: Nu spyr han. Och det gjorde han med besked - all mat som han precis ätit kom upp. Stackars liten, åksjuk efter 5km och det var över 9 mil kvar hem till Skogsliden.
 
Väl hemma så förslog maken Trassel. Trassel som i Trasselsudden sa jag. Sen tyckte vi att namnen Busan och Trassel passade bra ihop.
Men han är inte speciellt trasslig,  fast en egen vilja har han ju såklart. Just nu tränar vi på Nej, Trassel får inte vara på bordet. Matte kommer att vinna - hon har lärt minst 6 katter och ett helt knippe kattungar som fötts på Skogsliden tidigare att bord och diskbänkar inte är en plats för katten - sen kvittar det hur liten och söt man är. 



Jag älskar att vara nära och sitter gärna i Mattes knä då hon dricker kaffe. 


8 kommentarer:

  1. Så gullig! Tänk att våra var så små också för bara ett år sedan. Vi sa just det i går när vi satt på altanen och åt middag, att våra katter bara en enda gång har varit uppe på bordet när vi suttit där (vad de gör när vi sover vet vi ju inte). Och de har aldrig försökt igen, efter att vi puttat ner dem. De får aldrig mat på altanen heller och en gång kom Assi med en ödla och då tog jag bytet ifrån honom och la det på gräset istället. Sedan dess så sitter de aldrig där och äter sina byten heller. Vissa saker verkar fastna i af :) Ha en fin tisdag!

    SvaraRadera
  2. Ljuvliga lilla Trasslet, så fint namn i kombination med Busan. Är Busan sur ännu?
    Mina saliga katter låg faktiskt på köksbordet någon gång men aldrig när vi satt där själva och åt eller så utan mera som blommor på bordet. Där låg de och tittade ut på fåglarna. Ibland var bordet deras.
    Ha en bra dag med dina pälsklingar!

    SvaraRadera
  3. Härliga, söta Trassel! Har Busan mjuknat lite än, eller är hon fortfarande sur?
    Min gamla Malin kunde någon gång gå upp på köksbordet, men aldrig KF ... och mycket sällan Sixten - och jag minns inte att vi någon gång sa nej.
    Ha en fortsatt fin tisdag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jösses vilken sötis, tycker Trassel är ett fint namn, passar för en katt.
    För många år sedan gav vi upp och lade en gammal datorväska på köksbordet där de kunde turas om att sova, men de lärde sig till sist att inte gå upp där när vi åt, alltid något.

    Åksjuka för en katt är ju inte så kul, ja, inte för en människa heller förstås men ändå.

    Ha nu en fin kväll och hälsa Trassel. :)

    SvaraRadera
  5. Stackars liten, så åksjuk han blev. Tycker att Trassel är ett bra namn. Även om han inte är speciellt trasslig.

    SvaraRadera
  6. Guuud, så gullig, jag smälter!
    Jag har en vän som hade en katt som hette Trassel, men det var nog för att han trasslade in sig i en massa sladdar och garn.
    Men Trassel och Busan går finfint ihop namnvis 💖

    SvaraRadera
  7. Tusen tack för det inlägget! Då fick jag svar på min fråga. Sudden eller Findus - ja katten spelar ju inte ishockey och han tillverkar inga färdigrätter heller (ja, jag vet att du tänkte på Pettsson och Findus;-)
    Din man är ett geni - Trassel passar perfekt. Dessutom finns det en garnaffär här i Täby som heter Trassel - hahaha:-)
    Busan och Trassel går perfekt ihop - vad gäller namnen alltså än så länge.
    Är tacksam att du lär dina pälsklingar att inte klättra upp på bord och diskbänk. Du lär honom väl också att inte ligga i din säng eller;-)

    SvaraRadera
  8. Han är ju sååå söt, passar utmärkt att heta Trassel! Följer honom minsann på Instagram!
    Svar: ja, visst har jag pausat betalningen av dalahästen på Klarna, och Dalarna design sa när jag ringde att de har fått mitt mail och att de håller på att ordna med Klarna…jag undrar bara hur lång tid det ska ta? Var faktiskt in i butiken idag, men sa aldrig nånting till den som stod i kassan, vet ju inte om de är inblandade i e- handeln.
    Ha det gott! Hälsningar från Susjos, som fått träffa Paula idag!

    SvaraRadera