måndag 26 augusti 2024

Picklad camembert....

 .....hade en kund i förra veckan som var helt salig då han berättade om den supergoda picklade Camembert osten han ätit i Prag på sin semester. 

Picklad ost, säger jag och tänker på en vanlig 1-2-3 ättikslag och får inte alls ihop smakerna. 

Ja, säger han picklad och med kryddor och lök i lagen.

När jag kom hem så googlade jag på recept. Så när jag i fredags väntade på att kålpuddingen skulle bli klar så hackade jag rödlök, krossade vitlök blandade ihop med kryddpeppar, senapsfrön, hel svartpeppar, persilja,  paprikapulver, lagerblad, salt och soltorkad tomat. Varvade sedan bitar av Brieost med kryddorna innan jag slog på rapsolja, vände runt burken några gånger och nu ska det stå och gotta till sig - gärna en vecka enligt receptet. Jag skulle inte kalla det picklad ost utan inlagd ost. 

Eftersom jag inte hade allt hemma som stod i originalreceptet så improviserade jag lite. Jag gillar ju att köra freestyle i köket!  


Camembert eller Brie? Det kan inte ha någon större betydelse i det här sammanhanget. 

Om det blev gott?
Ja, men nästa gång ska jag ta lite mindre med vitlök.






9 kommentarer:

  1. WOW!!! Detta ska kollas upp noga :) Tack! Kan man hålla ned persiljan tro ;) Önskar dig en trevlig måndag :)

    SvaraRadera
  2. Spännande! Måste nog testa :)
    Ha en fin start på veckan!

    SvaraRadera
  3. Tack för ett riktigt spännande mattips" Jag ska absolut testa...En fin måndag önskas"

    SvaraRadera
  4. Det var ett kul tips! Älskar ju ost men inlagd har jag aldrig ätit. Går det att få för mycket vitlök verkligen... :D

    SvaraRadera
  5. Så spännande 🤩 picklad låter lite fel och inlagd låter vettigare men kärt barn har många namn.
    Ost är gott 😋 vitlök är en favorit men ska inte ta dö på alla andra smaker.
    I eftermiddag ska jag kolla in Ditt boktips ifall de har boken på biblioteket.
    Jag har börjat läsa Bortom smärtan av Blossom Taunton - inspiration och övningar för Dig som har ont.
    Ha en fin måndag kram åsa

    SvaraRadera
  6. Det där var verkligen bra jobbat, riktigt gott verkar det ju ha blivit också...toppen.

    Ha en fin kväll nu. :)

    SvaraRadera
  7. Dregel, dregel!!! Det är bara tacka kunden:-)
    Det låter så himla gott, och äntligen ett lag som inte innehåller socker. Bara tacka och ta emot där också.
    Måste faktiskt googla vad som är skillnaden mellan brie och camembert - förutom priset då.
    Håller med dig att inlagd passar bättre än picklad - å andra sidan - bara det smaker gott, så spelar ju "metoden ingen större roll;-)

    SvaraRadera
  8. Jag gör som du, freestylar i köket, speciellt nu då jag vill tömma ur både frys och skafferi. Brieosten är ju väldigt mild så den kan nog vinna på att ligga i lag. Men, kan man verkligen ha i för mycket vitlök??

    SvaraRadera
  9. Mums så gott det ser ut att vara! Vilken spännande blandning! Kram från Susjos

    SvaraRadera